Nieuwsbrief WSV juni 2020

Beste WSV leden,

Ondanks dat er wat versoepeling is bij de COVID-19 maatregelen en het broodnodige toerisme op Texel weer wat op gang komt, leven we toch in een ongekend vreemde situatie. Dat vindt ook z’n weerslag in het verenigingsleven en dat voelt niet altijd even prettig.
Voorop staat echter dat we allemaal gezond blijven en het WSV-bestuur hoopt dan ook van ganse harte dat het Corona-virus u niet heeft bereikt of zal bereiken.

Om toch wat contact met elkaar te houden, sturen we u hierbij een wat uitgebreidere WSV Nieuwsbrief. Hierin zijn de volgende onderwerpen opgenomen;

• De voorjaars-ALV, Algemene Ledenvergadering
  • Werkzaamheden door leden
  • Van het huidige naar het Nieuwe Ruim
  • Sanitair
  • Leesvoer
  • Vaarseizoen 2020

De voorjaar-ALV
Omdat bijeenkomsten niet waren toegestaan, is de ALV van 17 april jl. niet doorgegaan. Inmiddels zijn de COVID-19 maatregelen wel verruimd maar hebben dergelijke bijeenkomsten nog zoveel voeten in de aarde dat het WSV-bestuur besloten heeft om de voorjaar-ALV 2020 definitief af te blazen. Hierdoor worden wel een aantal belangrijke punten voor ons uitgeschoven.
Eén van deze punten is het vaststellen van de Jaarrekening van het afgelopen jaar en het daaraan gekoppelde verlenen van decharge aan het bestuur over het gevoerde beleid in dat jaar. Inmiddels heeft de Kascontrolecommissie wel haar werk – met een positieve bevinding - kunnen doen. In de najaars-ALV van november wordt hier uiteraard op teruggekomen.

Werkzaamheden door leden
Niet alleen de voorjaars-ALV ging niet door, ook de Werkdag 2020 werd door de omstandigheden afgelast. Dat met alle gevolgen van dien voor de nodige klussen die moeten worden geklaard.
Nu hebben de leden van de Technische Commissie inmiddels gelukkig al weer veel kunnen doen maar er liggen nog voldoende klussen die door de leden op individuele basis kunnen worden gedaan. Iedereen kan eens rond zijn ligplaats kijken of er niet wat oude touwtjes en roestige trappetjes kunnen worden opgeruimd. Ook moet het schilderwerk van de buitenkant van De Kajuit onder handen worden genomen. Werk dat door (een groepje van) individuele leden nu prima kan worden opgepakt. Bij deze dus een oproep om het één en ander op te pakken. Graag in overleg met technisch bestuurslid René Jager (06 2951 8609) of Kajuit beheerder Albert Meijer (06 3893 7930) tevens Havencommissaris.

Van huidige naar het Nieuwe Ruim
Zo als bekend is, gaat de Waddenhaven Texel (WHT) naast De Kajuit een geheel nieuw multifunctioneel havengebouw neerzetten waarin onder anderen het in 2018 aangelegde openbare toiletgebouw wordt opgenomen en ook het nieuwe Ruim. Jook Nauta zou tijdens de inmiddels afgelaste voorjaars-ALV hier een presentatie over verzorgen. Deze presentatie is al geruime tijd te bekijken via een link op de WSV-website www.wsvtexel.nl.
Volgens de uit 2009 daterende Samenwerkingsovereenkomst tussen de WSV en de WHT, moet het huidige Ruim plaatsmaken voor het nieuwe bouwwerk en moet dus worden gesloopt.
Leden die belangstelling hebben voor het huidige Ruim en dit gratis willen weghalen, kunnen zich melden bij voorzitter Willem Oosterhaven (06 5755 3406).
De sloop moet op 1 september as. beginnen. Dit houdt in dat het Ruim vóór die tijd geheel moet worden leeggehaald. Iedereen die iets in het Ruim heeft liggen (kano, roeiboot enz.) wordt vriendelijk verzocht één en ander vóór 15 augustus uit het Ruim te verwijderen. De planning is dat het Nieuwe Ruim in april/mei 2021 weer in gebruik kan worden genomen.
Het bestuur rekent in deze op ieders medewerking.

Sanitair
Helaas gaat de nieuwe openbare toiletgebouw naast het Ruim dit seizoen waarschijnlijk niet meer open. WSV leden kunnen wel gebruik maken van het sanitair gebouw op de WHT-haven. WSV leden die frequent op de haven verblijven kunnen echter ook voor het gebruik van de wc’s een sleutel van het WSV-toiletgebouwtje krijgen. De douches zijn buiten gebruik. De consequentie van het in bezit hebben van z’n sleutel is wel dat er ook regelmatig zelf moet worden schoongemaakt. Een sleutel is bij Havencommissaris Albert Meijer verkrijgbaar.

Leesvoer
Peter Lock heeft enkele jaargangen van het tijdschrift ‘Spiegel der Zeilvaart’ aan de WSV ter beschikking gesteld. Deze liggen in De Kajuit. Geïnteresseerde leden kunnen via Albert Meijer een aantal exemplaren meenemen voor thuis of aan boord.

Vaarseizoen 2020
Het vaarseizoen heeft inmiddels een aanvang genomen en iedereen vult dit op zijn eigen manier weer in. Ook al willen we het niet, de Corona-crisis is toch vrijwel overal merkbaar. En hoewel de moeheid om de maatregel uit te voeren misschien hier en daar wat toeslaat, is 1½ meter afstand houden nog steeds uitdrukkelijk geboden. Denk hier ook aan bij het uitvoeren uw geliefde watersport. Als je het zelf niet belangrijk vindt, doe het dan uit respect voor een ander die zich wel graag aan deze maatregel wil houden. Ook op onze steigers en terreinen!

Rest ons u een goed en vooral gezond vaarseizoen 2020 toe te wensen met heel veel mooie vaardagen. Want watersport is bij uitstek dé vrije tijdsbesteding om – met een heel klein beetje moeite – op het water even aan het Corona-crisis gebeuren te ontsnappen!

Met vriendelijke groet,
het bestuur van Watersportvereniging Texel